Perlu Makan Biji Aprikot

Sebagaimana biji-bijian yang lain Biji Aprikot amat berkhasiat dan ia adalah makanan kaum Hunza dipendalaman yang bebas dari kanser, sihat, lanjut usia sehingga lebih 120 tahun. Antara nutrient yang banyak terdapat pada biji aprikot ialah enzim Amygdalin atau Laetrile atau disebut Vitamin B17. Tugas B17 ini hanyalah memusnahkan sel asing dan mengeluarkannya melalui pembuangan air.

B17 terdapat dalam banyak makanan, malangnya tabiat pemakanan kita hari ini di negara membangun telah mengenepikan dan mengurangkan penggunaan B17 yang rasanya agak pahit. Sebagai contoh masyarakat yang mengamalkan pemakanan tradisi ini dikatakan bebas dari kanser kerana makanan mereka kaya dengan B17.

Selain dari biji aprikot, bijirin lain ialah Almond pahit, pie apple, biji buah anggor, millet (yang sekarang ini digantikan dengan gandum yang kurang B17), broad beans, sengkuang, Oren, ubi kayu, kacang hijau, keledek, buah betik , B17 juga terdapat didalam sesetengah rumput seperti wheat grass, johnson, tunas dan southen.

B17 pertama kali di ektrak dan diberi nama 100 tahun dahulu malah telahpun didaftarkan didalam pharmacological sebagai ubatan tidak bertoksin, tetapi terdapat racun yang terperangkap yang dinamakan Cyanide seperti garam harian yang mempunyai sodium tetapi tidak merosakkan tisu manusia, Ia tidak beracun seperti garam dan gula yang kita makan hari ini.

Kebiasaan sistem pertahan tubuh mampu menghalang dan menghapuskan sel kanser ini tetapi semasa berlaku stress atau sakit, maka sistem pertahanan tidak berupaya melawan mereka.

B17 akan hanya bertindak balas pada sel yang tidak normal dalam badan manusia termasuk sel kanser, tumor, jerawat atau pun buasir. Enzim yang terdapat dalam sel kanser dapat membuka kunci amygdalin maka terhasillah dan tindakbalas metabolik badan yang berkanser dan cyanide tersebut memasuki aliran darah. Maka secara semulajadi akan dineutralkan oleh hati.

Hati (liver) bekerja dengan lebih kuat jika terdapat ada unsur toksin dalam badan, sehingga kesan yang dapat dilihat ialah kerosakan hati akibat penghasilan toksin dalam badan, tetapi bukan kerosakan dari kanser. Jika tubuh terlalu banyak toksin dan tidak dapat keluar dari badan besar kemungkinan akan mengidap kanser hati pula.

Respon

  1. Tn. mak saya berumur 78thn. mengidap darah tinggi . tiap bulan jumpa doktor.tapi ada penyakit yang tiak diketahui sebab doktor tidak bagi tau. Kaki mak selalu bengkak. tidur dialaskan bantal tapi sakitnya mcm krim. Boleh bantu mengurangkan sakit kalau makan aprikotke.?berapa biji? Harap tn dapat bantu. terimakasih.

    • Hubungi atau whatsapp saya ditalian 0135805544.

  2. saya menghadapi masalah usus kemerahan dan ada virus hepatitis B , saya sering sakit perut, tapi disahkan tiada apa-apa yang serius setakat ini bolekah saya amalkan biji aprikot ini, tuan syorkan saya makan berapa biji sehari, saya juga mengambil rawatan di pusat ayurvedic di pulau pinang,

    • Tuan,

      Saya dah balas dalam email tuan. Terima kasih.

  3. salam,saya ada fibroid yang agak besar,saya juga terlalu kurus,bolehkah saya makan biji aprikot.

    • Waalaikumsalam. Boleh makan, tak kiralah anda kurus atau berisi.

  4. assalammualaikum,

    Ibu saya berumur 58 tahun dan menghidap kanser usus besar di tahap 3.ibu saya takut untuk buat rawatan kemoterapi,sekarang ibu saya dah melakukan pembedahan 6 bulan lepas.masalah nya sekarang baru seminggu yg lepas doctor sahkan kanser tu tumbuh semula apabila ibu saya membuat rawatan endoscorpy,,ibu saya pula ada tekanan darah rendah…boleh kah ibu saya sembuh dgn pengambilan biji apricot ini tanpa perlu kemoterapi?
    saya harap tuan dapat membantu.

    • Pandangan/jawapan telah kami email kepada puan. Diharap dapat membantu. Terima kasih.

  5. Anak saya disahkan dokter buah pinggang anak saya rosak 70 peratus akibat kencing manis nya dan bila-bila masa akan dibuat dialisis. Adakah dengan cara memakan biji aprikot boleh anak saya dapat mengelak untuk tidak di buat dialisis? Mohon balas. Terima kasih.

    • Hubungi /Whatsapp saya ditalian 0133016699.

  6. Assalamualaikum,

    adakah produk ini bagus untuk pesakit kanser serviks tahap 2 ?
    juga saya ingin tahu adakah ubat ini boleh diambil bersama ubat yg telah diberi oleh pihak hospital?
    apakah antara kesan2 yg mungkin dirasakan oleh si pengamal ubat ini?

  7. Rakan saya(perempuan) ada menghidap penyakit kanser otak.. Adakah biji apricot ini amat sesuai untuk dia?? kerana dia baru sedar yang dia menghidap kanser otak dan sudah stage ke-2 … Biji apricot ini memang hanya berkesan jika dimakan bersama bromelain ke?? kalau hanya makan biji apricot adakah tidak berkesan atau lambat kesannya?? Tolong sangat balas persoalan saya.. Terima Kasih.. Hanya Allah yang dapat membalas jasa anda..

  8. Berapa Harga dia yer??

    • Kapsul B17 Aprikot sebotol RM150 / 300 kapsul. Dua botol RM280 sahaja. Harga termasuk kos penghantaran.

      Set lengkap untuk rawatan kanser dan penyakit kronik boleh layari: http://kanser.bestoneoffour.com

  9. boleh saya makan biji aprikot jika saya saya syak distangbarah payu dara

    • Boleh makan biji Aprikot untuk pencegahan, tak jadi masalah.

  10. ibu sy berumur 55 tahn dn menghidap kencing manis dn darah tgi…adakah sesuai untk mengambil biji aprikot…

    • Ya. Vitamin b17 Aprikot juga sesuai untuk pengidap kencing manis dan darah tinggi. Kita sekadar berikhtiar namun setiap kali kita makan ubat (tak kira ubat apapun)… yakinlah dengan sepenuhnya yang kita akan sembuh. Insyaallah akan dipermudahkan.

      Wallahu a’lam…

  11. Saya seorang pelajar..saya menghidapi hidung berair..kemungkinan resdung..saya ingin mencuba b17 ni..soalan saya bolehkah botol ni x letak di tempat sejuk kerana rumah sewa saya duduki tiada peti sejuk.

  12. saya hanya makan biji aprikot selama 2 minggu sahaja iaitu sebelum mula rawatan kemoterapi dan juga pembedahan. Baru2 ni Dr maklumkan saya tak perlu jalani rawatan radioterapi. Disebabkan rawatan konvensional saya dah tamat saya akan teruskan balik makan biji aprikot memandangkan sel kanser masih ada pada tubuh saya kerana saya bc stage 4 (metasis tulang dan hati)

  13. assalamualaikum,saya pengidap kanser payudara stage 2,saya menangguhkan pembedahan selama sebulan untuk mencuba produk ini.Adakah dalam masa sebulan ini,produk n dapat memberi kesan pada penyakit kanser tersebut.

  14. perlukah seseorang yang sihat mengambil vitamin tambahan?

    • Jika benar-benar sihat tak perlulah rasanya untuk mengambil sebarang vitamin tambahan. Namun untuk langkah berjaga-jaga ianya amat disaranan. Penyakit ni datangnya sepantas kilat… sukar dikesan diperingkat awal.

  15. Salam. Saya berminat untuk mengambil biji aprikot kerana saya sering keletiham. Kemusykilan saya, adakah biji aprikot akan menyebabkan saya semakin kurus ? Untuk pengetahuan , ketinggian saya 4 kaki 11 inci & berat 45.3kg.

  16. assalam tn.
    dr diagnos buah kanan pinggang sya ada cyst dan kecut sedikit.
    maka adakah apricot boleh membantu ‘membantutkan’ membesaran dan mematikan tumor tersebut……wasalam

    • Waalaikumsalam, insyaAllah ianya akan membantu membantut dan mematikan ketumbuhan tersebut, samada cepat atau lambat bergantung kepada tahap imun sistem individu, setiap individu tidak sama sistem tubuh badannya.

      • Bagaimana jika penyakit kencing manis? Bolehkah di sembuhkan melalui pemakanan B17?

      • Kencing manis atau diabetes melitus ialah sejenis penyakit di mana badan mengeluarkan terlalu sedikit insulin atau insulin yang dikeluarkan tidak berkesan. Ini akan mengakibatkan paras gula dalam darah melebihi paras normal. Insulin pula adalah sejenis hormon yang dihasilkan dalam badan untuk mengekalkan paras normal gula. Akibat dari hormon insulin yang tidak mencukupi atau tidak berkesan maka gula tidak dapat memasuki dalam sel-sel badan dan seterusnya mengakibatkan paras gula darah yang tinggi.

        Diet harian kita kekurangan khasiat dan nutrisi daya tahan tubuh badan seperti vitamin B1, B2, B3, B5, B7, B12 dan B17. Kekurangan bahan ini melemahkan daya tahan penyakit lalu mengundang masalah kronik seperti kanser, penyakit jantung, kencing manis dan lain-lain penyakit yang membunuh secara perlahan.

        Pakar perubatan mengakui biji aprikot mengandungi vitamin B17 paling tinggi berbanding tumbuhan lain. Vitamin B17 yang berlebihan juga akan ditukar kepada elemen-elemen positif oleh enzim Rhodanese yang terdapat dalam tubuh badan untuk kesihatan sel-sel dan membantu mengurangkan keasidan serta toksin dalam darah.

        Dengan itu, ia membantu meningkatkan keseimbangan pH dalam tubuh serta memperlahankan penyebaran kanser, mengurangkan kandungan kolestrol dan membantu merawat penyakit jantung serta KENCING MANIS (diabetis).

        Manfaat vitamin B17 yang terdapat dalam aprikot diakui seluruh dunia berdasarkan kajian saintifik dan klinikal.


Sila berikan alamat email anda yang betul untuk tujuan saya membalas soalan yang diajukan.