Posted by: BestOneOfFour | 25 April 2014

Benjolan pada payudara tak semestinya kanser

Wanita pasti bimbang jika mendapati ada benjolan di sekitar payudara. Fikiran terpusat pada satu penyakit menakutkan iaitu kanser. Itu wajar. Kanser payudara memang dicirikan adanya benjolan di dada. Namun, tak semua ketulan berkesudahan pada keputusan kanser.

Menurut Simon Marsh, ahli bedah payudara di Colchester Hospital University NHS Foundation Trust, ada banyak penyebab ketulan di payudara. Semua bergantung bentuk dan ukurannya. Mengutip laman Daily Mail, berikut beberapa kemungkinan munculnya benjolan pada payudara.

Benjolan pada payudara tak semestinya kanser

Fibroadenoma

Benjolan berbentuk bujur dan terasa bergerak di bawah kulit apabila disentuh. Umumnya, lebar ketulan ini hanya kira-kira satu hingga dua sentimeter. Penyebabnya, rangkaian dan kelenjar payudara yang membeku.

Satu teori menyebutkan, penggumpalan itu umum terjadi pada wanita yang rangkaian payudaranya sensitif apabila bertindak balas dengan perubahan tahap hormon. Ini tidak menyebabkan kanser. Jika merasa tak selesa, ketulan ini boleh dibuang dengan pembedahan.

Sista payudara

Jika ada ketulan yang muncul tiba-tiba, ia boleh menjadi sista. Boleh muncul dalam sekelip mata, seperti beg yang penuh dengan cecair. Jika tersentuh, terasa licin tetapi menyakitkan. Biasanya, kulit berwarna merah di sekelilingnya.

Ia biasanya berlaku di kalangan wanita berusia 40 hingga 60 tahun. Mungkin kerana tahap hormon yang mengubah tekstur tisu payudara. Ia juga boleh berlaku di kalangan wanita menyusu. Walaupun ketulan ini boleh disalirkan, adalah lebih baik diperiksa lebih intensif kerana sista boleh menyamar kanser.

Lipoma

Sel-sel lemak yang terkumpul di bawah kulit boleh menyebabkan lebam kecil. Ketumbuhan itu tidak menyakitkan, jika ia berasa licin dan lembut untuk disentuh. Bukan sahaja di dalam payudara, lipomas boleh timbul di mana-mana di dalam badan kecuali tapak tangan dan kaki.

Lipomas adalah kecil, kira-kira satu hingga dua inci, cukup dibiarkan sahaja kerana ia tidak berbahaya. Tetapi jika ia tumbuh, perlu ditangani kerana ia boleh menyekat organ-organ lain di sekitar struktur.

Payudara bernanah

Bernanah boleh berlaku apabila bakteria daripada mulut bayi menghisap dengan masuk ke dalam tisu payudara dan menyebabkan jangkitan. Saiznya berbeza-beza, boleh lima hingga 10 sentimeter. Membentuk lebam kecil dengan nanah.

Rawatan ini boleh dilakukan di klinik, dengan nanah selut dengan menggunakan jarum. Oleh kerana kecenderungan untuk berulang, proses penyembuhan bernanah perlu diulang beberapa kali.

Phyllodes Tumor

Ketulan ini mirip dengan fibroadenoma, berbentuk bulat dan seperti bergerak di bawah kulit. Saiz ratarata dua hingga lima sentimeter. Ini terbentuk dari rangkaian kelenjar dan tali yang fungsinya menyokong payudara.

Umumnya, ketulan ini ditemui di bahagian atas payudara, dekat dengan ketiak. Ketulan ini tidak akan merebak ke seluruh tubuh. Rawatan perlu melalui pembedahan.

Adenoma Payudara

Bentuknya kaku dan umumnya terletak di sekitar puting. Kalaupun membesar, ukurannya tidak akan lebih besar dari guli. Ketulan ini terkadang menyakitkan. Terbentuk dari gumpalan selsel kelenjar yang menghasilkan susu pada wanita menyusui.

Perlu pemeriksaan intensif untuk memastikan benjolan ini jinak. Adenoma juga boleh diangkat dengan pembedahan kecil.

Hamartoma Hamartoma merupakan benjolan lembut, seperti rangkaian payudara pada umumnya. Ini memang disebabkan pertumbuhan jaringan payudara yang tidak teratur. Sebenarnya lebam ini boleh terjadi di mana-mana, bahkan di paruparu.

Sering dijumpai, kes ini berlaku secara genetik. Tak perlu rawatan khusus. Namun, jika sudah membesar dan terasa menyakitkan, ketulan ini boleh dengan mudah dibedah.

 


Sila berikan alamat email anda yang betul untuk tujuan saya membalas soalan yang diajukan.

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: